Не са много милиардерите, които притежават собствени острови, като в същото време са достатъчно свежи, за да ви се прииска да се помотаете с тях.
Страдащ от дислекция и със слаб успех в университета, Ричард Брансън основава първата си компания на 16-годишна възраст, когато създава списанието „Student“. След това прави и своя звукозаписна компания, авиолиния, компания за мобилни услуги и още стотици фирми с разнообразни дейности в своята огромна империя, наречена Virgin. Последната му фирма се занимава с полети в космоса.
Branson прекарва свободното си време като кара бясно състезателни автомобили, прелита над океаните с балон с кош, опитва се да счупи рекорди и какво ли още не. През това време той съумява да натрупа състояние от 4,2 милиарда долара.
Не е изненада, че Брансън има какво да каже. Прегледахме последните му интервюта, както и някои от книгите му, като извадихме за вас едни от най-добрите му съвети за бизнеса и живота.“
Недейте да правите заключения за човек само от неговото CV
„Когато назначавам някого, никога не искам да видя CV-то му. Смятам, че след като аз самият нямам такова, не би следвало да искам да гледам нечие друго.
Имаме философия в Virgin да правим вътрешен подбор. Предимството е, че знаем слабите и силните страни на хората, които назначаваме на по-висока длъжност. Обикновено назначаваме хора на много по-висока позиция, от колкото са очаквали. Бях назначил чистачката като управител на звукозаписното студио. Имах една стюардеса, която стана управителка на хотел.
Обикновено преценявам дали мога да разчитам на даден човек в първите 60 секунди от срещата ми с него.“
Правете се на глупак
„През 1980-та Фреди Лейкър, изпълнителен директор на британските авиолинии, ми даде страхотен съвет за това как да основа собствена авиолиния. Той ми даде две важни насоки: ‘Никога няма да имаш толкова ресурси за реклама, за да изпревариш British Airways. Ще трябва да излезеш и да се покажеш. Направи се на глупак. В противен случай няма да оцелееш.’ Другото мъдро нещо, което ми каза беше: ‘Увери се, че се появяваш на първата страница, а не на някоя от вътрешните.’ От тогава насам следвам тези съвети. Така доста често хората виждат моя образ и не пропускам възможност да се направя на глупак.
Стигнах до заключение, че медиите са по-склонни да пишат за Virgin, ако могат да сложат и лице към името на фирмата. За пръв път започнах да използвам себе си, за да рекламирам компаниите и бранда. Никога обаче не въвличах семейството си. Бях щастлив и готов да направя всичко, за да вдигна популярността на Virgin: този тип реклама е един от ключовите моменти за нашия растеж.“

Обградете се с хора, които са по-добри от вас
„Много важно е колко добри сте към хората. Ако можете да се обградите с хора, които са също така мотивирани да правят това което и вие правите, ако можете да видите най-доброто в тези хора, ако сте по-добри в похвалите, а не в критиката, вдъхновявате тези хора, това е нещото, което трябва да направите още от първия ден.
Ако потърсите най-доброто във вашите служители, те ще разцъфнат. Ако ги критикувате или виждате само слабите им страни, те ще изсъхнат. Ние всички имаме нужда от много напояване.“
Делегирайте: не всичко се върти около вас
„Следващата стъпка е да сте добър делегатор, а не да се опитвате да правите всичко сами. Опитайте се да намерите хора, които са по-добри от вас, които могат да ви заменят в бизнеса. Каквото и да правите по цял ден, опитайте се да намерите някой по-добър от вас, който да ви замени, а вие да започнете да обмисляте следващата си по-голяма стъпка.
Предприемачът не е мениджър. Предприемачът е човек, който е добър в създаването на идеи, изграждането на идеи, но след това ги предава в ръцете на добри мениджъри, които да се грижат за бизнеса.“
Не се страхувайте да разклатите лодката
„Никога не ми е било приятно да давам отчет на някой или да не мога да контролирам съдбата си. Винаги съм се чувствал добре, когато съм нарушавал правилата, независимо дали са били училищните правила или по-общоприети такива, като идеята че 17-годишен не може да е редактор в национално списание.“
Парите не трябва да са единствената ви цел
„Приоритетите ни са точно обратното на тези на нашите конкуренти, които се притесняват предимно за акциите си, после за клиентите и накрая за служителите си. За нас служителите ни са най-важни. Започнете с щастлива и добре мотивирана работна сила и ще получите много повече доволни клиенти.
Мога да кажа съвсем честно, че никога не съм се впускал в някой бизнес, за да правя единствено и само пари. Ако това е водещият ви мотив, тогава смятам, че ще е по-добре да не го правите. Бизнесът трябва да въвлича, да бъде забавен и да бъде упражнение за инстинкта ви за креативност.“

Бъдете импулсивни и не вярвайте винаги на числата
„Обмислям какво да бъде бизнес предложението ми за около 30 секунди, а в същото време преценявам дали ме вълнува достатъчно. Повече се доверявам на инстинкта си, от колкото на многобройните данни от статистиките. Смятам, че числата могат да бъдат манипулирани, за да докажат каквото е нужно.“
Бъдете организирани: правете си списъци (много списъци)
„През целия си живот съм правил списъци: списъци с хора, на които трябва да се обадя, списъци с идеи, списъци с компании, които да стартирам, списъци с хора, които могат да свършат дадена работа. Всеки ден преглеждам тези списъци и по този начин се движа напред.“
Поемайте рискове и бъдете готови за най-лошото
„Запомнете, че е невъзможно да управлявате бизнес, без да поемате рискове. Virgin нямаше да е това, което е днес, ако не рискувах… Отдайте се напълно и бъдете готови да понесете някои удари по пътя. Ако започвате нещо, в което смятате, че ще се провалите, в 9 от 10 случая ще стане точно така.
Въпреки, че вярвам в поемането на рискове, също така вярвам и в подсигуряването. Това означава, че преценявам какво може да се обърка и се уверявам, че съм се застраховал за всяко едно от тези неща. Много пъти сме били близо до провала. Повечето предприемачи са така.“
Дръжте служителите си близо, но семейството още по-близо
„Винаги съм работил от дома си. Никога не съм работил в офис. Често се отбивах в звукозаписната ни компания. Първоначално работех от лодката, на която живеех. Децата пълзяха по пода покрай мен, а аз правех срещи, понякога дори сменях и памперси. Така че децата буквално израснаха покрай мен, докато изграждах империята Virgin.
Със съвременните средства за комуникация, никой не бива да бъде прикован в офис. Колкото повече излизате навън, толкова по-добре. Прекарвайте колкото се може повече време със своите хора и със семейството си. Изключително важно е да постигнете този баланс.“
Не се осланяйте на стара слава
„Веднага след като стабилизирам последния си бизнес, отново излизам в открито море. Жена ми постоянно ме пита ‘Защо? Защо? Вече си на 60 години. Карай го по-полека. Нека се радваме на постигнатото.’ Но аз съм в много особена позиция… Ако вложа всичките си пари в банка и се напивам на Карибските острови, смятам че ще пропилея шансовете, които имам.
Когато в Virgin имаме повече пари, винаги подновявам търсенето на нови възможности. Винаги се стремя да увелича групата от компании, така че да не сме зависими само от един източник на пари.“

Правете добри продукти, които говорят сами за себе си
„Най-важното нещо в маркетинга е самият продукт. Уверете се напълно, че имате продукт, който си заслужава да бъде изкаран на бял свят и да се вдигне шум около него. След като направите това, най-евтината форма на маркетинг е да използвате себе си и да поставите компанията си в обекта на внимание.
Добрият управител на фирма в 1/3 от работното си време се показва където трябва и рекламира дейността си.“
Забавлявайте се
„Преди всичко, забавлявайте се с това, което правите. Това поддържа колегите ви ентусиазирани и мотивирани. Една от любимите ми поговорки е следната: Смелият може и да не живее дълго, но предпазливият не живее изобщо.“
[fbcomments]