7 начина да вкараш повече щастие в живота си

https://i0.wp.com/optimist.bg/wp-content/uploads/2014/01/168336700_24fea52a6b_b.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1

1. Не очаквай неща от хора, които не могат да ти ги предоставят.

Тъгата често произлиза от непокрити очаквания, а стандартите са вид очаквания. Помисли малко за стандартите си и тези, отнасящи се за разни хора в живота ти. Покриват ли се? Ако най-добрият ти приятел (или гадже, сестра и т.н.) напоследък те разочарова, спри и разбери как те разбират своята роля. За теб най-добрият приятел може да е някой, който веднага ще се отзове, с когото разговаряте всеки ден и се виждате честичко. За него обаче „най-добър приятел“ може да значи човек, на когото да може да се обади винаги, когато има нужда, с когото да се вижда от време на време и въпреки това да го чувства близък. Нито един от двама ви не е „лош приятел“ – просто имате различни виждания за някои неща. Ако тези виждания и очаквания станат прекалено големи обаче, някой определено ще остане разочарован. Запитай се дали критериите ти за дадено взаимоотношение биват покривани от хората около теб или се задоволяваш с по-малко, от колкото всъщност заслужаваш. За някои връзки си струва да поработиш малко, но за други може би не чак толкова. Винаги ще намираш хора, които не са в състояние да ти дадат това, което желаеш, и ще трябва да се съобразиш с това. Разбирайки това възможно най-скоро не само ще ти спести много лоши емоции, но и ще ти помогне да намираш стойностни хора много по-лесно.

2. Общувай весело.

Когато говориш с някого, отдели малко време и се фокусирай върху нещо, което харесваш в него. Дали е хубавата усмивка, интересното чувство за хумор или просто красивите очи, забележи го. Може да звучи малко лигаво, но това действие изпраща сигнали на уважение към мозъка ти, което в последствие увеличава отделянето на допамин, популярният напоследък „хормон на щастието“. Когато продължително и искрено оценяваш хората около себе си, то се отразява на лицето ти и на начина, по който комуникираш, правейки те като цяло по-приятен за общуване. Също така ти помага да останеш позитивно настроен, когато говориш с някой, който не харесваш особено.

3. Замисли се над рутината си, а след това промени това, което не работи.

Рутината се простира отвъд посещенията на фитнеса и ходенето на работа, училище и т.н. Начинът ни на мислене, изборът на думи, приятелите и разходите са все отражения на различните рутини, които имаме. Ако 2013-та не ти беше от най-силните години, обмисли нещата, които прави редовно през последните 12 месеца. За кого и какво си мислеше по принцип? Каква беше основната тема, която обсъждаше с приятели? Коя медия следи? Интересуваше ли се от личния живот на Николета Лозанова? За щастие, имаме силата да контролираме рутината си и можем да я променяме по всяко време. Открихме, например, че е много по-лесно да заместиш дадено действие вместо просто да се отървеш от него, така че препоръчваме да заместиш не чак толкова полезните си навици с нещо по-добро.

4. Изгради си навик да опознаваш хората.

Отделяй по няколко секунди от деня си, за да опознаеш хората докато ги подминаваш на улицата, в училище, на работа – без значение дали ги познаваш ли не. Една обикновена усмивка или “ ‘брутру!“ е повече от достатъчно, за да вкараш малко светлина в нечий ден (а никога не знаеш какъв ден може да има).

5. Смей се. Много.

Има множество забавни хора по света, но всъщност наистина смешните са рядкост. Един приятел сподели, че обикновено не се „лепи“ за хората, но когато някой го кара да получава болки в корема от смях, той веднага се лепвал за него. И то здраво. Когато активно търсиш хора, хобита и преживявания, които те карат да се подсмиваш, животът става по-лек, простичък и доста по-лесен за прекарване. Намери какво те кара да плачеш от смях и започвай да се „обграждаш“ с него все по-често.

6. Остави лошите емоции да отминат.

Колко пъти ти се е случвало някой да ти каже „Добре са нещата, добре съм“, когато очевидно не са? Много от нас имат лошия навик да отблъскват тъгата, когато наближи. Чувстваме, че ако сме открити и признаваме, когато нещо не е наред, ще накараме хората около нас да се почувстват неудобно. Може би да, но какво пък? Ако някой не може да понесе честен отговор, по-добре може би ще е да не задават въпроса. Разбира се, не препоръчваме да започнем да се оплакваме неконтролируемо за всичко, което ни смущава, но вярваме, че трябва да уважаваме емоциите си малко повече. Когато нещо е тъжно, нека е тъжно. Когато дадена връзка свърши, остави я така. Може да е гадно, не нека бъде така. Нещата се променят (понякога за добро), защото така работи животът. Но не можеш да отблъскваш чувствата или да ги замиташ под килима за дълго без да почувстваш последствията по-късно. Отричането може да е защитен механизъм, но определено не е здравословен.

7. Пази си психическото здраве.

От малки ни учат бързо да се измъкваме от ситуации, които застрашават психическото ни здраве. Пресичането на улицата? Гледай в двете посоки. Вървиш сам и имаш чувството, че те преследват? Обади се в полицията и се отърви от недоброжелателя. Ако някой приятел те викне да се мотаете в къща, която буквално гори, най-вероятно ще му откажеш категорично. После най-вероятно няма да го гледаш със същото око. Отказването на подобна покана е лесно – мозъците ни са създадени да ни предпазват от подобни опасности. Това, което ни затруднява обаче, е да се измъкваме успешно от емоционални рискове. Ако не беше така, щеше да ни е много по-лесно да държим настрана ‘отровните’ хора и ситуации от живота си. Жизненоважно е да си създадеш собствена алармена система за психическото здраве и да я накараш да се задейства всеки път, когато усещаш, че границите ти биват пресечени. Не бъди около хора, които те карат да се чувстваш нещастен. Това може да означава по-често отказване на покани за купони, пропускане на някои пътешествия, а може и дори да спреш да бъдеш толкова популярен, колкото си бил някога. Но си заслужава. Ще бъдеш благодарен на себе си в последствие (а и най-вероятно ще спестиш доста пари от терапии).

 


[fbcomments]