Съвети от основателя на Nike

https://i1.wp.com/optimist.bg/wp-content/uploads/2014/01/1496249_596365757085872_1926949835_o.jpg?fit=843%2C526&ssl=1

Фил Найт, основателят на Nike, е пионер в света на спортните обувки. През 1964, когато той и Бил Бауерман създават компанията, Найт започва разработката на продукт, който до тогава се е смятал за незадължителен спортен аксесоар, като в наши дни той го превръща в абсолютна необходимост за всеки. Неговата визия за бизнеса променя начина на производство на продуктите, като и тяхното рекламиране и позициониране на пазара. Днес Nike е компания, оценявана на стойност от 69 милиарда долара. Ето няколко от стратегиите, които Найт е използвал при разработката на бранда Nike.

Дръжте разходите ниски

Един от начините, по които Найт е направил бранда си световно известен, е че се е стремил да държи разходите ниски. Найт е бил пионер в аутсорсването – изнасял е производство там, където труда е бил по-евтин. Затова и фабриките му са фокусирани главно в Азия. Там той плаща на работниците много по-малко, от колкото ако използва хората в САЩ. Nike обаче е под обстрел на много критици, затова че плаща на работниците си по по-малко от 10 долара на ден. Критиката обаче пропуска факта, че тази заплата всъщност е била двойно по-голяма от това, което са получавали азиатските работници в други фабрики в региона. Тази иновативна за времето си стратегия му помага да изгради бизнес империя, създавайки работни места за крайно бедните хора и изкарвайки на пазара висококачествени продукти на достъпна цена.

Намерете иновативни начини за маркетинг

В зората си Nike не са имали много голям бюджет за маркетинг. Найт осъзнава, че е невъзможно да си купи телевизионно време за реклама или страница от някое списание. Затова той решава да се добере до кориците на спортните списания като Sports Illustrated, плащайки на спортисти да носят неговите продукти. От тогава Nike започва да бъде разпознаван именно от това, че се носи от известни спортисти. Тази стратегия помага на Nike да стъпи здраво на рекламния пазар, без да плаща толкова много на обичайните медии за реклама. И до днес Nike продължават да използват този метод. Сред спонсорираните атлети са звезди като Майкър Джордан, Леброн Джеймс, Тайгър Уудс, Коби Браянт и Роджър Федерер.

Продавайте мечта

Найт бързо осъзнава, че с показването на марката върху известни атлети не е единственото, което може да предложи на потребителите – той започва да продава една фантазия, една мечта. Чрез много от рекламите Nike внушават, че използвайки техните продукти всеки аматьор може да стане като своите идоли – професионалните спортисти. Един от най-успешните примери за това е пускането на серията маратонки на Майкъл Джордан „Еър Джордан“. Серията е забранена за показване по НБА (Националната баскетболна асоциация на САЩ, където Джордан играе). В рекламата обаче Nike тактично не споделят каква е причината за забраната, а именно че цвета на маратонките не пасва с екипа на отбора на Джордан. От Nike правят така, сякаш маратонките дават голямо преимущество на Джордан пред останалите баскетболисти и затова са забранени за носене.

Фил Найк е пионерът в маркетинга, който обръща представите за най-голямата трудност при пускането на нов продукт (липсата на бюджет за реклама) в невероятна формула за успех, обвързвайки продуктите си с аурата на вече изградени в спорта си звезди.


Коментари

коментари